VEENDAM – De afgelopen zes weken maakten de leerlingen van groep 4/5 van basisschool De Viermaster een muzikale ontdekkingsreis tijdens een speciaal muziekproject. Dit project werd uitgevoerd door de muzikanten van Muziekvereniging Voorwaarts, die hun passie voor muziek met veel enthousiasme op de kinderen overbrachten.
Vrijdag 14 februari vond de feestelijke afsluiting plaats in het gebouw van Muziekvereniging Voorwaarts. De leerlingen zongen mee met de vrolijke uitvoering van Waka Waka welke de muzikanten speelden. Daarna speelden ze de muzikanten en leerlingen samen het liedje Hoedje van papier, begeleid door boomwhackers en klein slagwerk. Ze mochten zelf kiezen met welk instrument ze wilden meespelen, en ook de ouders werden uitgenodigd om mee te slaan op de boomwhackers. Het plezier spatte ervan af!
Na de optredens kregen de kinderen nogmaals de kans om de uitgestalde instrumenten van dichtbij te bekijken en uit te proberen. Ze speelden op trompetten, saxofoons, klarinetten, dwarsfluiten en op het uitgestalde gestemde en ongestemde slagwerk. Sommige leerlingen slaagden erin om al mooie tonen uit de instrumenten te krijgen, wat zorgde voor trots bij zowel de kinderen als hun ouders.
De middag werd afgesloten met ranja en mandarijnen. Als aandenken aan het project kregen de leerlingen een tasje mee naar huis met een pen en sleutelhanger.
Door de samenwerking tussen Muziekvereniging Voorwaarts en Muziek Dans en Theaterschool Veendam, die onder andere de instrumenten ter beschikking stelde, werd dit muzikale project een groot succes. Het doel om kinderen op een speelse manier kennis te laten maken met muziek is dan ook meer dan bereikt. De leerlingen gaan nu naar huis met de ervaring dat muziek maken niet alleen leuk is, maar ook voor iedereen toegankelijk.
Meer Muziek in de Klas
Het project maakt deel uit van het landelijke initiatief Meer Muziek in de Klas, dat onder andere werd geïnitieerd door Koningin Máxima. Het programma heeft als doel muziekonderwijs in het basisonderwijs te stimuleren, zodat kinderen op een speelse en toegankelijke manier in aanraking komen met muziek.